Nu het einde van 2018 aangebroken is, is het tijd om terug te kijken maar zeker ook vooruit te blikken. 2019 belooft een spannend jaar te worden, waarin veel ontwikkelingen elkaar in hoog tempo op gaan volgen.
We zien een groot aantal ontwikkelingen, niet alleen wat betreft het gebruik van vloeren, die in 2019 op gaan komen of verder zullen groeien. Hierin onderscheiden we vier overkoepelende trends, die naar onze mening veel invloed zullen hebben op wat we in 2019 zullen gaan zien.
Ook in 2019 zal functionaliteit een van de belangrijkste trends blijven. Want behalve dat een vloer natuurlijk mooi moet zijn, is het minstens net zo van belang dat deze praktisch en functioneel is. De vloerkeuze draagt bij aan de juiste uitstraling van een ruimte en het gebruiksgemak.
Bijvoorbeeld in de ouderenzorg, waar meer waarde gehecht wordt aan functionaliteit dan aan design. Om te zorgen voor het best mogelijke leefklimaat, kan het kiezen van de juiste vloer van groot belang zijn. Dementerende ouderen hebben bijvoorbeeld vaak minder zicht, waardoor het belangrijk is dat vloeren ingezet worden om hen veilig en gemakkelijk te kunnen laten bewegen.
Om dit beter inzichtelijk te kunnen maken, voerden we een onderzoek uit om de impact van design te testen op de leefomgeving van ouderen met dementie. Hierbij wordt gebruik gemaakt van Virtual Reality, om zo een idee te geven van de uitdagingen waar dementerende ouderen dagelijks mee om moeten gaan.
Kleur voegt leven toe aan een ruimte en is goed te gebruiken om onderscheid te maken tussen gebieden en kamers. En daarbij ook nog leuk om te zien, want zeg nou zelf….levendige kleuren zijn toch veel leuker dan saaie, donkere elementen? Voeg daarom kleur toe aan alle ruimtes en laat de vloer eruit springen met gewaagde en uitdagende designs!
Daarbij draagt kleur ook bij aan de ontwikkeling en welzijn van kinderen. Zo verbetert bijvoorbeeld het geheugen van een kind gigantisch wanneer zij zich bevinden in een kleurrijke omgeving. In elke fase van de ontwikkeling van kinderen, van jong tot ouder, speelt kleur een belangrijke rol. In ons onderzoek over deze effecten lees je alles over het belang van kleur.
Nu steeds meer mensen zien dat onze wereld onder druk komt te staan door het gebruik van schadelijke materialen en grondstoffen, door de uitstoot van co2 en het dumpen van gebruikte producten, komt duurzaamheid steeds hoger op de agenda te staan. En terecht! Want als we onze leefomgeving willen behouden en verbeteren, zullen we onze productieprocessen en economie moeten verduurzamen.
En zoals bij veel zaken geldt ook hier: samen staan we sterk! In onze visie op duurzaamheid en de toekomst leggen we de nadruk op het samen verduurzamen van onze samenleving. We kunnen samen een positieve invloed hebben op mensen en de wereld om ons heen, waarbij we streven naar het maken van duurzame vloerbekleding. Zoals de iD Revolution, waarbij we alleen gebruik hebben gemaakt van 100% recyclebare materialen, zonder in te leveren op design en functionaliteit.
Samen werken, maar toch uniek blijven: dat is een trend die we voor 2019 zien. Onderscheidend zijn waarbij we verwachten dat elk aspect van ons leven inspeelt op onze persoonlijke behoefte.
Personalisatie heeft de toekomst, mede door blijvende digitalisering van de samenleving, waarbij de nadruk ligt op het drukken van een eigen stempel op elk onderdeel van het leven. Om als bedrijf in te spelen op deze trend, is het belangrijk om te luisteren naar de klant en in co-creatie met hen producten te ontwikkelen die de groeiende behoefte naar personalisatie vervullen.
Ook bij het kiezen van een geschikte vloer, wordt verwacht dat vergaande personalisatie mogelijk is. Dankzij onze iD Mixonomi-collectie en de iD Supernatur + Tattoo vloeren maken we personalisatie mogelijk. Daarnaast is het mogelijk om, samen met onze designers, op zoek te gaan naar die ene unieke vloer die past bij de gewenste uitstraling en identiteit van elke ruimte.
2019: wij kunnen niet wachten
Op elk vlak van het leven staan we in 2019 voor flinke uitdagingen. Op macroniveau blijven onderwerpen als duurzaamheid, praktisch gebruik van materialen en de hang naar een gezondere en betere samenleving op de agenda staan. Zoomen we in op persoonlijk niveau, dan speelt verduurzaming ook hier een belangrijke rol, terwijl personalisatie en kleur niet te missen componenten zijn van het dagelijks leven.
2019 belooft dus een spannend jaar te worden, waarin we volop kansen zien om bedrijfsmatig, maar vooral op menselijk vlak te groeien. Met als uitgangspunt dat we het samen kunnen (en moeten) doen: Doing good. Together!