Personalisatie heeft de toekomst. Of het nu over kleding, vloeren, decoratie of accessoires gaat: de vraag naar gepersonaliseerde producten groeit en blijft groeien. Door nieuwe vraag en technieken, is de markt voor gepersonaliseerde producten aan het groeien, waardoor er veel kansen liggen voor producent en leverancier.
Personalisatie in elk aspect
De vraag naar personalisatie sijpelt door in alle aspecten van ons leven: we verwachten dat elk aspect van ons leven, elk merk, elk product inspeelt op onze, persoonlijke behoefte. Een onderzoek van McKinsey laat zien dat ‘customization’ mogelijk is in een enorm aantal verschillende soorten bedrijfstakken.
Een van de voorbeelden die zij geven is Shoes of Prey, waar de klant de eigen schoen kan maken. Zij kunnen kiezen uit 12 basismodellen, waarna de schoen verder gepersonaliseerd kan worden met bijvoorbeeld kleur, stofkeuze en design. Doordat Shoes of Prey de klant de mogelijkheid geeft de schoen naar eigen smaak te maken, is hun online omzet met 50% gestegen!
Personalisatie heeft de toekomst
Personalisatie heeft dus de toekomst, zowel voor klant als fabrikant. Dit is ook van toepassing op vloeren. Een gepersonaliseerde vloer kan een interieur tot leven brengen. Met een eigen design kan er echt een eigen stempel op de inrichting van een ruimte gedrukt worden! Zeg maar dag tegen de ‘standaard’ vloer en zeg hallo tegen een customized floor!
Uitdagingen voor fabrikanten
De vraag naar gepersonaliseerde vloeren is niet iets wat uit de lucht komt vallen. Al in 2005 liet Pergo een onderzoek uitvoeren naar de mogelijkheden om customized vloeren aan te bieden op grote schaal. De onderzoekers zagen een grote toekomst in personaliseerbare vloeren, maar ook plaatsten zij vraagtekens bij de uitdagingen waar fabrikanten toen tegenaan liepen.
Hoewel er een behoorlijke vraag naar gepersonaliseerde vloeren bleek te bestaan, waren er grote problemen met de productie hiervan. Omdat de techniek nog niet toereikend was, was het proces complex, inefficiënt en inflexibel. Concreet betekende dit voor fabrikant en consument: te duur!
Personalisatie was vaak duur
In die tijd werd de gravure-techniek toegepast, waarbij de fabrikant nieuwe cilinders moest maken voor elke afwijkende print. Om dit kostentechnisch interessant te maken, was deze techniek alleen rendabel als een klant grote hoeveelheden afnam. Kleine ruimtes personaliseren was dus niet mogelijk of extreem kostbaar, waardoor de klant in veel gevallen afhaakte.
Digitale techniek zorgt voor een doorbraak
Gedurende de laatste jaren heeft de techniek echter grote stappen gemaakt. De groei van de vraag naar gepersonaliseerde vloeren loopt niet alleen hand in hand met technische ontwikkelingen, maar wordt ook groter in verschillende segmenten en doelgroepen. Zo zijn de laatste jaren niet alleen architecten en designers geïnteresseerd in customized vloeren, maar ook installateurs.
Digitale printers hebben ervoor gezorgd dat wij en andere partijen op de markt efficiënter, flexibeler en prijsvriendelijker producten op de markt kunnen brengen, die beter aansluiten op de wensen van de klant. Deze revolutionaire technologie heeft ervoor gezorgd dat vandaag de dag de meeste aanbieders gepersonaliseerde vloeren aanbieden.
Vooral voor thuisgebruik, maar zakelijke vraag groeit!
De meeste mogelijkheden tot personaliseren liggen bij vloeren voor thuisgebruik. De zakelijke vraag groeit de laatste jaren echter ook. Sinds het onderzoek in 2005 zijn een groot aantal aanbieders begonnen met het aanbieden van gepersonaliseerde vloeren voor professioneel gebruik.
Een groot aantal aanbieders geven klanten de mogelijkheid om bijvoorbeeld foto’s te uploaden en om te laten zetten tot een vloerdesign. Of je kunt kiezen uit een pre-set collectie, die je aan kunt passen naar je eigen smaak in een online configurator, zoals bij de iD Mixonomi collectie.
Begeleiding bij een persoonlijke design
Daarnaast zijn er ook aanbieders die de klant van begin tot eind begeleiden in het ontwerp van hun eigen, persoonlijke design. Bij Tarkett bieden wij de klant extra waarde door onze expertise in te zetten om te zorgen voor het resultaat waar de klant om vraagt. De designers bieden realistische designs en de mogelijkheid om, op basis van input van de klant, te zorgen voor een design dat aansluit bij hun wensen.
Een voorbeeld hiervan is de Digital Printing Techonology. Bij deze techniek wordt als het ware een tattoo geprint op de vloer, met een geweldig resultaat als gevolg!
Customization heeft de toekomst!
Door de groeiende vraag en mogelijkheden heeft de personalisering van vloeren wat mij betreft absoluut de toekomst. Juist omdat mensen zich willen onderscheiden zullen vraag en aanbod alleen maar groter worden.
Doordat fabrikanten ook steeds meer mogelijkheden hebben en beter worden in het personaliseren, zal naar mijn verwachting het vertrouwen van de klant ook groeien. Het belangrijkste blijft echter dat je als fabrikant blijft onderzoeken wat klanten, architecten, designers en installateurs willen. Om als producenten leidend te blijven, moet je ook extra waarde bieden aan de klant!
Meer informatie over personaliseerbare vloeren?
Ben je benieuwd wat we bij Tarkett voor je kunnen betekenen op het gebied van personaliseerbare vloeren? Bekijk dan onze customizable collecties of neem contact op met onze designers.