Als DAY wordt betrokken bij de inrichting of renovatie van bijvoorbeeld een sportlocatie, zoals een ijs- of voetbalstadion, dan is de eerste stap: terug naar de basis. Waar komt de vraag vandaan? Waarom is er behoefte aan een (nieuw) stadion? En welke uitstraling moet het nieuwe stadion hebben? En op welke manier sluit het stadion aan bij de rest van de stad?
Interieur Thialf moest zowel toekomstbestendig als duurzaam zijn
Gesina Roters, mede-oprichter en creatief partner bij DAY: “Nog meer dan enkele jaren geleden is het vandaag de dag van belang dat alle uitingen die worden gedaan door de organisatie samenhangen en de uitstraling hebben die bij het bedrijf past. De offline en online wereld lopen steeds meer door elkaar heen en mensen hebben door het internet waar en wanneer ze willen toegang tot alle informatie die ze willen. Wij helpen organisaties bij het formuleren van hun kernwaardes en geven advies hoe ze deze kernwaardes kunnen omzetten in een concrete inrichting en andere uitingen, die naadloos aansluiten bij de gewenste uitstraling van de locatie.”
Eén van de meest inspirerende projecten van DAY is de renovatie van het ijsstadion Thialf. Deze schaatstempel barst van de tradities en is internationaal bekend om de geweldige records die hier zijn geschaatst. DAY werd gevraagd om het interieur te ontwerpen, wat zowel toekomstbestendig als duurzaam moest zijn. Uiteraard moest de schaatssport centraal staan. Sportiviteit, gastvrijheid en openheid waren andere belangrijke uitgangspunten bij het ontwerp. DAY geeft aan hoe zij ervoor hebben gezorgd dat Thialf weer het schaatsmiddelpunt van Nederland werd.
Blijf bij de kern
De belangrijkste functie van Thialf is natuurlijk het hosten van (grootschalige) schaatsevenementen. Alle omstandigheden moeten ervoor zorgen dat de atleten een zo goed mogelijke sportieve prestatie kunnen neerzetten in Heerenveen. “Recreatie en prestatie waren het uitgangspunt bij het ontwerpen van het nieuwe Thialf. De kwaliteit van het ijs is natuurlijk een zorg van de ijsmeester. De schaatsarena is letterlijk en figuurlijk het middelpunt van Thialf. Alle andere ruimtes, zoals de sportzalen, de ontmoetingsruimtes en de centrale hal zijn hier omheen ontworpen.” De ruimtes naast de schaatsarena vormen de schil om de ijsbaan heen.
Denk goed na over alle gebruikersgroepen
Het ijsstadion moest niet alleen een thuis worden voor de atleten, maar ook voor de fans, voor zakelijke gebruikers en de omwonenden. “Wij vonden het belangrijk dat behalve de sporters ook andere gebruikers zich thuis voelen en zich kunnen identificeren met Thialf. Bezoekers, of dit nu recreatieve of zakelijke gebruikers zijn, willen gemakkelijk hun weg kunnen vinden in het stadion. Ook wilden we laten zien hoe gastvrij Heerenveen is. Dit hebben we weten te bereiken door veel gebruik te maken van glas, zodat je van bijna ieder punt in het stadion overzicht hebt op de rest van de locatie. Zo kan je bijvoorbeeld vanaf de tribunes zien hoe de sporters aan het werk zijn in de fitnessruimte, wat zorgt voor een grote betrokkenheid.” DAY ontwikkelde zelfs speciaal voor Thialf opvallende iconen die als bewegwijzering worden gebruikt. “Hoe sneller mensen zelf de weg kunnen vinden in het stadion, des te sneller voelen ze zich thuis”, aldus Gesina. Het lettertype dat je terugvindt in de gehele locatie is ook van de hand van DAY.
Betrek de stad erbij
“We hebben heel goed gekeken naar de historie van het stadion en de betekenis van Thialf voor de stad Heerenveen. Heel veel Nederlanders, maar ook internationale gasten, hadden een waardevolle herinnering aan Thialf. Het was aan ons om deze herinneringen op te halen en toekomstbestendig te maken. Dit hebben we gedaan door de stad Heerenveen te betrekken in het ontwerp. De futuristisch ogende locatie past goed bij wat de stad uit wil stralen: een stad met oog voor de toekomst en waar iedereen zich thuis kan voelen. Subtiele Friese elementen zijn gebruikt, waardoor de internationale uitstraling tegelijkertijd toch ook intiem voelt.”
Creëer een eigen identiteit en durf te vernieuwen
De architect van Thialf, Zwarts & Jansma Architects, stond garant voor het ontwerp van het gebouw. Het gebruik van de iconische hexagon aan de buitenzijde van het stadion zorgt voor een tijdloos karakter, evenals de strakke vormen van het stadion. “Het is belangrijk om een eigen identiteit te creëren, omdat dat is waar bezoekers en sporters zich in herkennen. Het hele stadion ademt prestatie en gastvrijheid uit en dat is wat we ook terug horen van bezoekers. Ondanks de grootte van het stadion, voelt het intiem aan.” Om het ultieme schaatsgevoel te creëren, heeft DAY citaten van schaatsers en typische schaatstermen op de glaspartijen gezet. Foto’s van schaatshelden en informatie over de wereldprestaties die zijn geleverd op het ijs, maken de sfeer compleet.
Om tot het ultieme interieur van een (sport)locatie te komen is het belangrijk om het doel van de locatie steeds voor ogen te houden. Door de samenwerking op te zoeken met verschillende betrokkenen en durven te kiezen voor innovatie worden de mooiste ontwerpen uiteindelijk realiteit.
Wilt u meer foto's van Thialf zien of bent u benieuwd naar welke collecties vloeren er in Thialf liggen?