Het gemiddelde schoolgebouw heeft er lange tijd hetzelfde uitgezien. Er is bijna een eeuw lang aan de binnenkant weinig veranderd. Nu technologie een groot onderdeel is van ons leven en ook van het klaslokaal, heeft het traditionele krijtbord plaatsgemaakt voor een interactief whiteboard. Maar hoe zal de rest van de school veranderen? Welke invloed heeft COVID-19 hierop? Die vraag legde Tarkett samen met partner Eromesmarko, een belangrijke speler op het gebied van onderwijsinrichting, in een stageopdracht voor aan studenten van het Hout- en Meubileringscollege. De stagiaires gaan zich de komende tien weken bezighouden met de vraag: “Hoe zou jij op dit moment een school vormgeven, rekening houdend met social distancing, duurzaamheid en design?”.
Niets is zo veranderlijk als…de meubelmaker!
Het Hout- en Meubileringscollege leidt studenten op tot creatieve vakmensen. Zo zijn er opleidingen voor interieurdesigner, meubelmaker, werkvoorbereider of technisch leidinggevende. Juist die beroepen zijn de laatste tien jaar enorm veranderd, en dat zal de komende tijd niet anders zijn. Niemand kan voorspellen welke innovaties zich zullen voordoen, maar één ding is zeker: verandering is een continue factor.
Voor het onderwijs geldt ook dat er veel ontwikkelingen zijn, met name met betrekking tot het schoolgebouw. Daarom leek het zowel Tarkett als Eromesmarko een interessant onderwerp voor een stageopdracht. Bovendien vinden beiden het belangrijk om in contact te staan met studenten, om ze te begeleiden naar hun volwassen carrière én om ze daadwerkelijk iets mee te geven voor de toekomst.
“Jongere generaties hebben vaak andere invalshoeken en ideeën waar wij zelf niet altijd aan denken”.
- Etienne Trum, Key accountmanager Education bij Tarkett.
Waar jong en oud ontmoeten
Naast de frisse input vinden beide organisaties het ook van belang dat jongeren in deze moeilijke tijd aan een goede stage komen. Dat er praktische opdrachten beschikbaar zijn voor de interieurontwerpers van de toekomst.
“We leren zelf veel van de ideeën waar de studenten mee komen en de ontwerpen vormen interessante input voor de ontwikkeling van toekomstige collecties.”
- Wim van Schie, voormalig Teamleider studio van Eromesmarko
Zowel Tarkett als Eromesmarko zien het ook als een meerwaarde dat de studenten in deze fase in aanraking komen met de twee merken:
“Wellicht zullen ze straks in het werkveld nog eens aan ons denken”, aldus Etienne.
De spelregels: wat wordt er verwacht?
Al tijdens de kennismakingsgesprekken bleek dat de zestien studenten, overigens allemaal dames, allen een enorme passie bezitten voor interieur, zeer gemotiveerd zijn en al behoorlijk wat ervaring opdeden bij het inrichten van bijvoorbeeld huizen. Een project van deze omvang, een volledige school, is compleet nieuw, maar een welkome uitdaging.
Om de ultieme toekomstbestendige school te kunnen vormgeven, koppelt iedere student twee tot vier aanvullende thema’s aan haar opdracht. Hierbij kunnen ze kiezen uit een selectie van mogelijke onderwerpen: duurzaamheid, kleurgebruik, flexibele inrichting, akoestiek, lichtgebruik, materialen en luchtkwaliteit.
De theorie kan direct worden toegepast
In de duur van tien weken werken ze vier dagen vanuit school en één dag in de praktijk. Op die locatie, in de Inspiratiecampus van Eromesmarko in Wijchen, krijgen ze inspiratie vanuit het werkveld én geven collega’s van Eromesmarko, Tarkett en een aantal externe partijen interessante hoorcolleges over de thema’s die de studenten kiezen en koppelen aan hun opdracht.
Aan het ontwerp hangen diverse voorwaarden. Zo moet de school plaats bieden voor minimaal 1.000 studenten, moeten ze rekening houden met de maatregelen rond social distancing én moeten ze gebruik maken van het vloerenaanbod van Tarkett en de materialen van Eromesmarko. Naast de grote lijnen eist de opdracht ook een gedetailleerde uitwerking van de verschillende ruimtes op school: het klaslokaal, de kantine, het leerplein, de mediatheek, de ontvangsthal én de gangen. De COVID-19 situatie voegt daar nog een extra dimensie aan toe: blijft de anderhalvemeter maatschappij in stand? En studeren we in de toekomst meer vanuit huis of juist niet?
Van desk research tot 3D ontwerp
Tijdens de start schreven de studenten een duidelijke motivatie: waarom wil ik deze opdracht doen? Vanuit die concrete drijfveer ontstond een plan van aanpak en werd er gestart met deskresearch en interviews met docenten, studenten, leerlingen en facilitaire medewerkers. Van universiteit tot ROC. Deze input gaf ze kaders voor een volgende stap: het opstellen van een creatief concept, met grove schetsen maar ook al duidelijke keuzes voor verkeer- en verblijfzones, leeromgevingen, materiaal en kleur. Een goed begin voor de school van de toekomst.
Benieuwd? Over twee weken delen we de eerste bevindingen!
De komende tijd zoomen de studenten verder in op hun aankomende ontwerp: welke invloed heeft kleur op het gedrag of leervermogen? Hoe ga je om met akoestiek? Gezonde binnenluchtkwaliteit? Wat doe je met lichtgebruik? Om u mee te nemen in deze stageopdracht houden we u graag op de hoogte. In de volgende blog delen we dan ook de voortgang, het resultaat van het desk- en fieldresearch én alle bijzondere ideeën die voortkomen uit deze eerste fase.
Wilt u inspiratie opdoen voor een nieuwe vloer in uw schoolgebouw? Kijk dan hier: https://vloeren.projecten.tarkett.nl/nl_NL/ontdek-segmenten-onderwijs