Design Retail

Hoe kan een juiste interieurkeuze meer experience bieden in winkels en warenhuizen?

In dit digitale tijdperk kiezen en kopen consumenten hun gewilde producten steeds vaker op het internet. U hoeft er uw huis niet voor uit, de levering gebeurt meestal snel en u hebt steeds vaker de optie om het kosteloos terug te sturen. De online ervaring wordt dus steeds klantvriendelijker, maar is nog altijd niet fysiek. Dat houdt in dat de winkelstraat moet veranderen. Simpelweg een ruimte met de goederen er in, is niet meer genoeg om de consument te verleiden. Deze transitie is al een tijdje gaande en Kim Tchai van TCHAI heeft haar licht hier al op laten schijnen. In dit artikel gaan we iets meer de diepte in op één van haar tips: de beleving.

 

Een interieur dat aanzet tot ontdekken en kopen

De kracht van een slim ontworpen interieur mag niet onderschat worden. De indeling van de winkelruimte, het type en de hoeveelheid belichting, het kleurenpalet, de textuur van de winkelvloer, de akoestiek, muziek en zelfs de geur zijn van belang. Deze factoren beïnvloeden de ervaring van de klanten in de winkel. Hieronder volgen enkele tips om tot een slim interieur van de winkel te komen en de beleving te verbeteren. 

  • 1. Creëer een duidelijke overgangszone tussen binnen en buiten. Bij het binnenkomen van de winkel komen klanten in een soort transitieruimte, die hen als eerste vertelt wat de winkel te bieden heeft. Hier oordelen ze onmiddelijk, bewust of onbewust, hoe goedkoop of duur de koopwaren zijn, hoe gecoördineerd de belichting en het kleurenpalet zijn en welk verhaal de winkel probeert te vertellen. 
    Dit  blijkt uit hoe de winkel is ingericht. Onthoud dat niet alles in deze ruimte opgemerkt wordt: denk na over welke producten u hier wilt vertonen.
  • 2. Schenk meer aandacht aan de ‘power wall’ van de winkel. Uit onderzoek blijkt dat 90% van de mensen na het binnenkomen van een winkel eerst naar rechts gaan. Deze rechterwand, of ‘power wall’ moet dan ook een grote impact hebben, aantrekkelijk zijn en moet op een slimme manier de juiste producten aanbieden. Denk aan het gebruik van kleuren, kortingen, een hiërarchie in producten en de koppeling met de eventuele online ervaring! Ook belichting is hier zeer belangrijk. Plafondbelichting kan zorgen voor ongewenste schaduwen, terwijl correct gerichte spots een product mooi in de kijker kunnen zetten. Een goede belichting kan het interieur van de winkel tot leven brengen.
  • 3. Laat de klanten vervolgens een pad volgen door de winkel heen. Mensen gaan graag op ontdekking tijdens het winkelen en er zijn enkele strategieën om hierop in te spelen. Het gebruik van tactisch geplaatste displays, rekken of meubels kunnen mensen leiden naar het volgende deel van de winkel. Dit pad kan ook gesuggereerd worden op de winkelvloer, door middel van een andere kleur of textuur en ook belichting kan hierbij helpen. Een natuurlijke flow, zoals een beweging tegen de klok in, heeft veel succes. Zo komen de klanten op het einde van hun pad weer vooraan in de winkel uit, waar de kassa zich dan meestal bevindt.
  • 4. Vertraag de mensen op hun pad. Klanten regelmatig doen pauzeren met behulp van speciale displays of rekken met grote kortingen, geeft ze de kans om wat langer naar het product te kijken. Het is raadzaam om deze pauzemomenten regelmatig te vernieuwen om ook terugkerende klanten een gevoel van verfrissing te geven. 
  • Combineer offline met online. Kim Tchai van TCHAI legt uit hoe het digitale aspect het fysieke kan versterken: bijvoorbeeld door het ‘liken’ van producten in de winkel, waarna je deze zelfde producten eenvoudig online kunt bestellen. 

    Ook vergaande personalisering speelt een belangrijke rol in de beleving van de consument in fysieke winkels. Kim ziet digitalisering hierbij als een onmisbaar onderdeel: ‘merkbeleving van de consument kan vergroot worden door gedigitaliseerde personalisering. Bijvoorbeeld door het bij aankomst krijgen van je favoriete smaak koffie, waarbij geen koekje wordt geserveerd omdat dit niet past in je huidige dieet. 

  • 5. Ten slotte is het comfort van de klant zeer belangrijk. Studies tonen bijvoorbeeld aan dat klanten minder snel iets  kopen als ze tijdens het winkelen aangeraakt worden door langslopende mensen. Voorzie naast voldoende persoonlijke ruimte ook banken, zetels en wachtruimtes die allen gericht zijn naar de koopwaren.

 

Store interior - Tarkett blog

Het belang van een veelzeggende etalage

Hoe de winkel in te richten is één ding, maar het is natuurlijk belangrijk om de klanten eerst tot in de winkel te krijgen. Een grote en prikkelende etalage speelt in op de korte aandachtsspanne van mensen. Deze etalage moet het verhaal en de visie van de winkel in één oogopslag vertellen. Welke producten worden vertoond, en hoe? 
Wat de klanten binnen in de winkel te wachten staat, zal blijken uit de etalage: 

  • Stel uw belangrijkste en bekendste producten tentoon. Laat op deze manier weten wat de klanten kunnen verwachten en waarvoor ze naar uw winkel komen.
  • Denk in drie dimensies. Breng hoogte en diepte in de etalage aan en laat de producten vanuit verschillende hoeken zien. Ook hier speelt belichting een rol.
  • Vind een goede balans tussen producten en rekwisieten, die bijdragen tot het verhaal van de winkel. Deze kunnen seizoensgebonden zijn, of kunnen te maken hebben met actuele kortingen of acties.
  • Focus op continuïteit tussen de etalage, het interieur en de visie van de winkel. Dit komt overtuigend over en zet klanten gemakkelijker aan tot vertrouwen. Geef de mensen al een kijkje in de winkel door de etalage. Maak de producten uit de etalage zichtbaar in de winkel, maar diep genoeg zodat de mensen naar binnen komen.
  • We leven in een digitaal tijdperk; waarom zouden we er geen gebruik van maken? Plaats een QR-code op de etalage, zodat consumenten de producten kunnen opzoeken tijdens de sluitingsuren. Dit geeft ze tegelijk informatie over de producten en doet ze aandacht schenken aan de etalage en winkel.

 

Winkel experience - Tarkett blog

Loyaliteit en de terugkerende klant

Als de klant zich prettig voelt, verrast is en zich persoonlijk benaderd voelt, zal deze terugkeren. Fysiek houdt dit in dat de winkel ingericht moet zijn voor de complete doelgroep. Maak gebruik van een indeling die zorgt dat paskamers ruim genoeg zijn, zodat je er niet per se uit hoeft om jezelf te bekijken en ruimtes waar je makkelijk kunt zitten, zodat partners niet te snel willen vertrekken. Afhankelijk van de beschikbare winkelruimte is het goed om zoveel mogelijk hospitality te bieden, zodat klanten in een aparte hoek zichzelf kunnen 'belonen' met de gedane aankopen. Bied verfrissingen aan op warme dagen en warme dranken op koude dagen. Dit is een kleine investering met een groot rendement op het vlak van klanttevredenheid en vertrouwen. Voorzie mogelijk ook entertainment of een speelruimte voor kinderen. 

 

Daarnaast heeft het organiseren van grote kortingsacties vaak veel succes. Doe dit gedurende een korte periode en promoot het duidelijk op bijvoorbeeld de website en sociale media. Tot slot kan er met een loyaliteitsprogramma gewerkt worden. Klanten kunnen op die manier punten sparen die leiden tot voordelen bij volgende aankopen. 

  

Lammert Hettema

Geschreven door

Lammert Hettema

Creatief en pragmatisch meedenken in klant- en oplossingsgerichte vloerconcepten is de basis voor mijn verantwoordelijkheid bij het ontwikkelen en beheren van Key-Accounts binnen de marktsegmenten Stores & Shops, Recreatieparken, Fitness, Stadions en Large Scale Housing. Mijn doel is met intensieve samenwerkingen met klanten te zorgen voor mooie en duurzame projecten die een absolute meerwaarde hebben voor tevreden gebruikers. Wilt u graag een keer met mij sparren? Bel of mail me dan op +31(0)6-53696295 / lammert.hettema@tarkett.com

Lees ook

De toekomst voor fysieke winkels? Ontmoet de ‘nieuwe winkelstraat’

Het winkellandschap in ons land is al langere tijd in transitie. Door de grote concurrentie van webshops, de kritischere blik van klanten en de ...

LEES MEER

Valt Earth Overshoot Day 2020 later dankzij COVID-19?

Earth Overshoot Day is de dag in het jaar waarop we het ‘natuurlijk budget’ verbruikt hebben van wat de aarde in een jaar kan produceren. Deze datum ...

LEES MEER
Nieuwsbrief