Retail

De toekomst voor fysieke winkels? Ontmoet de ‘nieuwe winkelstraat’

Het winkellandschap in ons land is al langere tijd in transitie. Door de grote concurrentie van webshops, de kritischere blik van klanten en de verandering in behoefte van diezelfde klanten, zijn zelfs gevestigde namen in de winkelstraat niet zeker van hun bestaansrecht. Onder meer V&D, Miss Etam, Schoenenreus en Intertoys wisten het hoofd niet boven water te houden in het alsmaar veranderende retail landschap. Waar een decennium geleden nog druk gespeculeerd werd over de vraag of online verkoop de ‘echte’ winkels zouden verstoten, wordt tegenwoordig de vraag gesteld of fysieke winkels zelfs niet tot het verleden behoren. Maar is dit wel zo? Is er in de toekomst nog plaats voor de fysieke winkelstraat en zo ja, op welke manier?

 

Op welke manier is de winkelstraat door de jaren heen veranderd?

Vóór het digitale tijdperk was het winkellandschap vrij overzichtelijk. Als je als klant een product nodig had, ging je naar het (winkel)centrum en kocht je wat je nodig had bij de lokale aanbieder. Halverwege de vorige eeuw, bestond de winkelstraat uit kleinschalige, lokale winkels, waarbij service en persoonlijke aandacht centraal stonden.

Met de komst van grote ketens, die vooral met elkaar concurreren op basis van prijs (in plaats van in service), nam de afstand en loyaliteit van de klant tot de winkel toe. De online ontwikkelingen en komst van webshops leidden er vervolgens toe dat marges onder druk kwamen te staan. Winkeliers die weigerden met de digitale revolutie mee te veranderen, vielen (zeker tijdens de crisisjaren) massaal om.

 

De ‘nieuwe winkelstraat’: toekomst van de retail

 

De omvallende winkelketens, dalende jaarcijfers en grotere leegstand lijken aan te tonen dat de fysieke winkels inderdaad hun beste tijd hebben gehad. Uit onderzoek van de Rabobank blijkt dit echter niet zo te zijn. Klanten willen nog steeds de mogelijkheid hebben om producten vast te pakken en te vergelijken voordat zij kopen. Wel is het zo dat er een ‘nieuwe winkelstraat’ in opkomst is, waarin compactere winkels de boventoon voeren die meer dienen als showroom en als ontmoetingsplek.

Een ‘nieuwe winkelstraat’ is in opkomst, waar compactere winkels de boventoon voeren, die meer dienen als showroom en als ontmoetingsplek.

 

Blogpost Nieuwe Winkelstraat

3 tips voor winkels om mee te bewegen binnen het veranderende winkellandschap

 

Ook wij bij Tchai, zien de ontwikkeling van de ‘nieuwe winkelstraat’. Als specialist in merkactivatie en realisatie, zitten wij als familiebedrijf bovenop trends en ontwikkelingen in het winkellandschap. We zien volop kansen voor de fysieke winkelstraat en voorspellen een rooskleurige toekomst voor retailers, mits deze meebewegen met de trends binnen het winkellandschap:

Er valt niets te winnen voor fysieke winkels met betrekking tot online shops. Fysiek en digitaal gaan samenkomen, waarbij het er vooral om gaat verbinding te maken tussen de digitale en fysieke wereld. Ik geloof erin dat deze twee werelden elkaar versterken.

Shop inrichting

1. De terugkeer van de persoonlijke aandacht

De focus op persoonlijke aandacht en service komt steeds meer terug, neem bijvoorbeeld Coolblue, die hun klanten centraal stellen en hun winkels ingericht hebben als servicepunt en ontmoetingsplaats. Daarbij is de consument steeds kritischer en groeit de weerstand tegen de consumptiemaatschappij. Klanten willen duurzame producten van de beste kwaliteit. Dit houdt ook in dat de consument het geld maar 1 keer uit kan en wil geven. Om ervoor te zorgen dat de klant koopt én terugkeert, is het belangrijk om alles uit de kast te halen, ze te inspireren, verrassen en te prikkelen.

 

De consument wordt steeds kritischer en de weerstand tegen de consumptiemaatschappij groeit. Klanten willen duurzame producten van de beste kwaliteit.

 

2. De klant als uitgangspunt: personalisering en beleving

 

Ook zien we bij Tchai  dat retail steeds breder wordt, en deze trend zal de aankomende jaren door zetten.  Winkels worden meer ontmoetingsplaatsen, met meer diensten, waar men samenkomt, geïnspireerd raakt, verrast wordt, ontspanning krijgt en ook wat leert. Kopen zal omslaan in bestellen, waarbij bestelde producten bij thuiskomst voor je klaarliggen. Ook hier versterkt het digitale aspect het fysieke: bijvoorbeeld door het ‘liken’ van producten in de winkel, waarna je deze zelfde producten eenvoudig online kunt bestellen.

Ook vergaande personalisering speelt een belangrijke rol in de beleving van de consument in fysieke winkels. Kim ziet digitalisering hierbij als een onmisbaar onderdeel: ‘merkbeleving van de consument kan vergroot worden door gedigitaliseerde personalisering. Bijvoorbeeld door het bij aankomst krijgen van je favoriete smaak koffie, waarbij geen koekje wordt geserveerd omdat dit niet past in je huidige dieet. Digitale tools kunnen dit ook meteen koppelen aan eerder gezochte producten, zodat bijvoorbeeld in de kleedkamer die mooie broek een maatje kleiner op je ligt te wachten. Tijdens het omkleden krijg je meteen suggesties van bijpassende kleren en ga zo maar door. De mogelijkheden van data en technologie zijn oneindig, waarbij natuurlijk de persoonlijke touch niet vergeten mag worden.

 

Winkels worden meer ontmoetingsplaatsen, met meer diensten, waar men samenkomt, geïnspireerd raakt, verrast wordt, ontspanning krijgt en ook wat leert.

 

Future shops

3. Onderscheidend zijn én blijven

Om onderscheidend te zijn en te blijven in de alsmaar veranderende markt, is het volgens ons belangrijk dat je er als winkelier voor zorgt dat de nieuwe generatie zich verbonden voelt met je winkel. Juist in deze digitale wereld moet fysieke retail doelgerichter en opwindender worden. Nieuwe doelgroepen als Generatie Z en Millenials willen zich verbonden voelen met een merk/keten. Hiervoor kun je in mijn optiek alleen zorgen door als merk echt te weten wie je bent, een eerlijk verhaal te vertellen, uit te stralen wat je uniek maakt en je boodschap hierop aan te passen. Zo zorg je ervoor dat de consument je merk vertrouwt, een band opbouwt en de connectie met je aangaat.

Prikkel dus alle zintuigen van de consument, want hiermee kun je je onderscheiden van online shops. Merkbeleving, persoonlijke benadering en service: dat zijn de ingrediënten om onderscheidend te zijn én te blijven.

 

Nieuwe doelgroepen als Generatie Z en Millenials willen zich verbonden voelen met een merk/keten.

 

Fysieke winkels blijven onmisbaar

De vraag of de fysieke winkel tot de verleden tijd behoort, kan dus duidelijk met ‘nee’ beantwoord worden. Fysiek en digitaal versterken elkaar, waarbij moderne technologieën, een eerlijk en duurzaam verhaal en een uitstekende service ertoe leiden dat de winkelstraten ook in 2069 nog belangrijke ontmoetingsplaatsen zullen zijn.

 

Over Tchai

Tchai is een familiebedrijf dat gespecialiseerd is in het displayen van merken vanaf de strategie tot aan realisatie in de retail. Dit doen we door verschillende merkactivaties  zoals strategisch concept denken, flagship stores, concept stores, pop-up stores en product presentaties.

 

Kim Tchai

Geschreven door

Kim Tchai

Kim is CEO van Tchai International, een familiebedrijf dat gespecialiseerd is in het displayen van merken vanaf de strategie tot aan realisatie in de retail.

Lees ook

Hoe kan een juiste interieurkeuze meer experience bieden in winkels en warenhuizen?

In dit digitale tijdperk kiezen en kopen consumenten hun gewilde producten steeds vaker op het internet. U hoeft er uw huis niet voor uit, de ...

LEES MEER

Earth Overshoot Day 2019 is al eind juli. Tijd voor verandering!

De onafhankelijke denktank Global Footprint Network berekent ieder jaar de Earth Overshoot Day: de dag in het jaar waarop we het ‘natuurlijk budget’ ...

LEES MEER
Nieuwsbrief