De laatste jaren heeft het werken vanuit de klantbehoefte een steeds grotere rol gekregen binnen het bedrijfsleven . Co-creatie is de nieuwe norm, waarbij bedrijven in toenemende mate gaan samenwerken met de eindgebruiker. Dankzij co-creatie kunt u uw meerwaarde vergroten door klanten beter te bedienen. Daarbij zorgt het betrekken van de klant bij het proces voor grotere loyaliteit, betere klantbeleving en tevredenheid.
Anders gezegd: bij co-creatie ontwerpt en produceert u een product of dienst samen met uw doelgroep/klanten. Het idee hierachter is dat door samen te werken met gebruikers, of te luisteren naar hen, loyale en betrokken klanten gecreëerd worden.
Co-creatie biedt bedrijven volop kansen om klanten te binden én succes te vergroten. Doordat de markt beter ingeschat kan worden is het faalrisico kleiner, biedt je klanten meer werk op maat en zorgt u uiteindelijk voor tevreden en loyale klanten.
Het idee van co-creatie klinkt simpel, maar blijkt in de praktijk een stuk lastiger te zijn. Co-creatie gaat verder dan enkel eenmaal met de klant te overleggen en daar ooit iets mee doen. Het is een doorlopend proces. De kern van co-creatie is het inzetten van de informatie en feedback die u krijgt vanuit contact met de klant/doelgroep. Na het vaststellen van problemen of kansen, gaat u samen met de klant nadenken over oplossingen. Hieronder worden de stappen simplistisch weergegeven:
Personalisering als ultieme manier om klanten te binden
Nu denkt u misschien: zit mijn klant wel te wachten op extra werk? Wil de klant niet gewoon dat wij als bedrijf het hele proces van A tot Z op ons nemen? Natuurlijk is het bij co-creatie niet de bedoeling dat de klant het hele proces op zich neemt, maar het is onderzocht dat loyaliteit en tevredenheid groter zijn wanneer de klant enige invloed heeft gehad op het of dienst
Door de klant de mogelijkheid te geven een eigen draai te geven aan een product en er zelf moeite voor te doen, gaat deze uw product of dienst uiteindelijk meer waarderen. Dit heet het zogenaamde IKEA-effect. Daarnaast biedt de mogelijkheid van een gepersonaliseerd product de klant de optie er echt een eigen product of dienst van te maken. De binding met een bedrijf wordt dus, dankzij co-creatie, een stuk groter dan wanneer er simpelweg een (onpersoonlijk) product in de schappen ligt.
Tips voor succesvolle co-creatie
Het is bewezen dat co-creatie van grote waarde kan zijn voor de klanttevredenheid. Echter is het wel van belang om co-creatie op de juiste manier toe te passen. Begin klein en ontwikkel een eigen strategie om met uw doelgroep in contact te komen. Maar waar moet u op letten? En hoe kunt u beginnen? Wij geven een aantal tips.
In de praktijk zijn al veel voorbeelden te vinden van co-creatie. Bijvoorbeeld bij Adidas, waar u als klant zelf een schoen kunt ontwerpen aan de hand van bestaande modellen. Daarnaast kunnen ontwerpen van andere klanten bekeken of gekozen worden.
Maar co-creatie gaat verder dan enkel een product personaliseren. Chipsmerk Lay’s bedacht al in 2010 de ‘Maak de Smaak’ campagne, waarbij klanten zelf smaken in konden sturen én konden stemmen op deze smaken. De winnende inzending kreeg niet alleen € 25.000 euro, maar ook 1% van de omzet in het eerste jaar dat de ‘eigen’ chips op de markt gebracht werd.
Bij Tarkett is één van onze pijlers design. We willen altijd producten op de markt brengen die vooroplopen wat betreft trends en design, maar die ook aansluiten bij de behoeften van de klant en gebruikers. Daarom is het luisteren naar de klant een belangrijk onderdeel van onze visie. Om ervoor te zorgen dat onze visie aansluit op de ontwikkelingen in de markt, organiseren we de Circle of Architects. Tijdens inspirerende sessies gaan we in gesprek met architecten en designers om nieuwe inzichten te vergaren, trends te ontdekken en samen te werken aan innovatieve, duurzame en baanbrekende designs.
Ook hebben wij 3 designcentra in de nabije omgeving, waar klanten op afspraak welkom zijn (Clervaux, Waalwijk en Parijs) om co-creatie ideeën meteen in pratijk te brengen. Met bijvoorbeeld ons DESSO Carpet Design Center™ in Waalwijk kan de klant samen met ons ervaren designteam kleuren en structuren combineren om een eigen, unieke vloerbedekking te creëren. Het is een designlaboratorium en flexibele productiefaciliteit in één. Naast designcentrums bieden we ook co-creatie tools aan, waaronder de Floorcraft Design Service, om unieke vloerontwerpen op maat te maken.
Meer informatie over onze 3 designcentra, de Floorcraft Design Service of andere co-creatie diensten??
Co-creatie beperkt zich echt niet enkel tot het verbeteren van producten of diensten, om beter aan te sluiten bij de behoeftes. Wij geloven bij Tarkett dat het ook van belang is om samenwerkingen aan te gaan voor een duurzamere toekomst. Door samen met andere organisatie in uw eigen en andere productieketens te werken kunt u zorgen voor maximale recyclemogelijkheden, toekomstbestendige productielijnen en nieuwe winstmogelijkheden. Meer hierover in het blogartikel: "Het roer om! Samen naar een circulaire economie".
Meer over onze duurzame aanpak, samen met klanten, leveranciers en partners ontdekken? Bekijk de video:
Samen verantwoordelijkheid dragen
Belangrijk bij co-creatie is dat niet alleen de klant, maar ook de producent verantwoordelijkheid neemt. Dirk van Gestel, Marketing Manager Tarkett NL, omschrijft dit als volgt: “Co-creatie is niet vrijblijvend en alles overlaten aan een adviesgroep, maar moet starten vanuit een eigen visie, die in harmonie is met de eisen en wensen van de doelgroep.”
Samenvattend komt het er bij co-creatie op neer dat de sleutel tot een beter begrip van de markt, het creëren van loyale klanten en tevreden eindgebruikers en producenten ligt in het samenwerken, samen verbeteren en samen zoeken naar oplossingen. Tenslotte kan er samen veel meer bereikt worden dan alleen. Of in de woorden van Helen Keller:
“Alone we can do so little; together we can do so much.”