Tarkett Blog

2018 aan de hand van 3 pijlers: creativiteit, functionaliteit, duurzaamheid

Geschreven door Ralph Jorissen | 18 december 2018

“The best of prophets of the future is the past”, deze uitspraak van Lord Byron leert ons dat we moeten leren van het verleden om de toekomst te kunnen begrijpen. Terugblikken aan het einde van het jaar draagt dus bij aan het beter begrijpen van de toekomst.

En daarbij is het natuurlijk leuk om terug te kijken naar wat 2018 ons heeft gebracht en waar we iets aan (kunnen) hebben voor het nieuwe jaar. Het aflopende jaar was ook voor ons een zeer bewogen jaar, waarin nieuwe ontwikkelingen elkaar in hoog tempo opvolgden. Om een goed beeld te kunnen geven van belangrijke lanceringen en gebeurtenissen die we in 2018 meemaakten, vind je hieronder een overzicht van 2018 aan de hand van 3 pijlers: creativiteit, functionaliteit én duurzaamheid.

Creativiteit als de basis van ons design

Als voorloper op het gebied van design, is het ons doel om telkens producten te introduceren die een positieve bijdrage leveren aan de uitstraling van elke ruimte. Werken vanuit de klantbehoefte is hierbij ons uitgangspunt, met co-creatie als de norm. Om ervoor te zorgen dat onze visie aansluit bij de ontwikkelingen in de markt en wensen van de klant, organiseerden we bijvoorbeeld de Circle of Architects, waarbij we in gesprek gingen met architecten en designers om de nieuwste inzichten te vergaren.

Om de klant beter te kunnen bedienen én de verdergaande personalisatie te kunnen faciliteren, boden (en bieden) we daarnaast ook de mogelijkheid om de eigen creativiteit te stimuleren. Met de Room Designer en de mogelijkheid om de iD Mixonomi en iD Supernature collectie te personaliseren maken we het de klant mogelijk een eigen, unieke vloer te ontwerpen die uitdraagt waar zij voor staan.

De introducties van de iD Mixonomi en iD Supernature zorgden er daarnaast voor dat de grenzen van maatwerk en personalisatie verlegd werden. Weg met standaard: creativiteit en personalisatie hebben de toekomst!

Functionaliteit als uitgangspunt

Natuurlijk is de uitstraling van een vloer enorm belangrijk, maar minstens zo belangrijk is de toegevoegde waarde op het vlak van functionaliteit. Met dat uitgangspunt in gedachten voerden we enkele onderzoeken uit om de impact van vloeren op de (leef)omgeving te kunnen beoordelen en hierbij ook adviezen te kunnen geven. Zo zorgen we voor functioneel en praktisch ingerichte ruimtes.

Uit onderzoek onder  jonge kinderen bleek bijvoorbeeld dat kleur een enorme impact heeft op de ontwikkeling. Kleur speelt een specifieke rol in het leerproces van jonge kinderen en verbetert het geheugen tot wel 78%, wanneer zij zich in een ruimte bevinden met kleuren die ze mooi vinden.

Maar niet alleen bij kinderen heeft functionaliteit van vloeren een grote impact. Ook bij senioren kunnen vloeren een enorme invloed hebben op hun dagelijks functioneren. De uitdaging bij het inrichten van zorginstellingen is dat bewoners te maken hebben met leeftijd gerelateerde ongemakken. Om deze ongemakken beter te kunnen begrijpen en het vloerontwerp aan te passen aan de behoeften van de doelgroep, voerden we een onderzoek uit dat als

Ook producten die we in 2018 introduceerden dragen bij aan de functionele behoeften van onze klanten. Zo gaat er bij renoveren veel tijd verloren aan het leggen van een nieuwe vloer. Doordat onze iD Click Ultimate collectie gemakkelijk en snel te installeren is én daarbij bestand is tegen druk verkeer en een prachtige uitstraling heeft, is deze collectie uitermate geschikt voor renovaties.

 

Duurzaamheid voor een betere toekomst

Aan de hand van de principes van Cradle to Cradle vergroten we graag onze positieve impact op mens en milieu. Om onze visie te concretiseren presenteerden we dit jaar Doing Good. Together, waarin we uitleggen op welke manier Tarkett duurzaamheid heeft ingebed in de organisatie. Samen met de klant en al onze stakeholders willen we producten ontwerpen die niet alleen optimale prestaties leveren, maar ook gezond leven bevorderen en natuurlijke hulpbronnen respecteren.

Om bewustwording te stimuleren en een steentje bij te dragen aan een schonere wereld, organiseerden we samen met Healthy Seas een Beach Clean Up, waarbij we met basisschoolleerlingen het strand bij Katwijk aan Zee opruimden.

Daarnaast bleven we natuurlijk op zoek naar nieuwe, duurzame materialen en mogelijkheden om schadelijke materialen uit productieprocessen te halen. Een van de vele producten waarbij we dit realiseerden is onze iD Revolution-collectie. Dit is de eerste milieuvriendelijke Cradle to Cradle Gold gecertificeerde modulaire vloer. Dankzij innovatief design en het gebruik van gerecyclede en duurzame materialen, kunnen we een duurzame vervanger voor PVC-vloeren aanbieden, zonder in te boeten op kwaliteit en uitstraling.

Blijven verbeteren in 2019

Al doende leert men, en dit is ook van toepassing op onze processen en producten. Natuurlijk gaat nog niet alles zoals we het graag zouden willen, maar in 2018 hebben we ons op vele vlakken verbeterd…een ontwikkeling die we door gaan zetten in 2019!

Ons streven is om de komende jaren verder te verduurzamen en daarbij producten te ontwerpen die goed zijn voor mens, milieu én uitstraling van ruimtes. Samen komen we vooruit en dragen we bij aan een betere samenleving. Graag gaan we ook in 2019 met u in gesprek om ervoor te zorgen dat we samen vooruit komen, zodat het komende jaar nóg beter gaat worden dan 2018!