Kostenbesparingen, een betere werk-privébalans, minder files en met name in de zomer diverse milieuvoordelen, voor velen klinkt het ideaal (Baroncini, 2018). Toch kan productief aan de slag gaan een grote uitdaging zijn. Sommigen noemen de huidige situatie het grootste thuiswerkexperiment ooit; nog nooit werkten er zoveel mensen thuis als nu. In 2019 werkten, volgens het CBS (CBS, 2020), 3,5 miljoen Nederlanders regelmatig vanuit huis. Dat zijn er nu opeens een paar miljoen meer. De noodgedwongen nieuwe werkwijze vergt improvisatie en creativiteit. Wij delen in dit artikel 7 handige tips waarmee u een professional in thuiswerken wordt!
Het is belangrijk om een ergonomische thuiswerkplek te creëren om rug-, schouder- en nekklachten te voorkomen. Het kan erg verleidelijk zijn om met de laptop op de bank te zitten, maar dit is niet goed voor uw rug. Daarnaast wordt u er vaak niet productief van. Zorg ervoor dat het professioneel blijft en ga op een plek zitten waar u zich goed kunt concentreren. Het creëren van een fijne werkplek thuis is noodzakelijk om goed te kunnen werken. Werk aan een opgeruimd bureau of zorg dat de keukentafel leeg is en vergeet een goede bureaustoel niet. Dit levert een grote bijdrage aan uw productiviteit. Zorg daarnaast dat u toegang hebt tot alle benodigde documenten en dat de VPN- en/of WIFI-verbinding werkt.
(Beeld van Instagram (Watisjouwstijl)
Om succesvol thuis te kunnen werken is structuur heel belangrijk. Begin de dag zoals u dat gewend bent en doe alsof u gewoon naar kantoor gaat: kleed u aan, breng uw haar in model en neem een goed ontbijt. De weg van uw bed naar de laptop is enorm kort als u thuiswerkt. De verleiding om in uw pyjama achter de laptop te kruipen is daarom erg groot. De hersenen van de mens linken echter bepaalde outfits aan gedrag en emoties. Om in de juiste werksfeer te komen, is een goede outfit, zoals uw normale werkkleding, een belangrijk onderdeel.
Uit onderzoek blijkt dat 70% van de werkende Nederlanders meer uren werkt dan dat vastgelegd is in het contract. Houd daarom de kantooruren aan om te voorkomen dat u te lang doorwerkt. Sta elke dag op hetzelfde tijdstip op, ga niet midden op de dag douchen, maar gewoon voordat u begint met werken om de routine vast te houden.
Als u thuiswerkt, zit u al snel een lange tijd achter de laptop. Op kantoor loopt u weleens naar het koffiezetapparaat of naar een collega voor een praatje. Het is belangrijk om ook thuis af en toe pauze te nemen en bij voorkeur die tijd gebruiken om te bewegen. Plan daarom ook thuis 2 à 3 korte pauzes in voor afleiding. Na deze korte pauze kunt u weer met een frisse blik en goede moed verder. Uit onderzoek blijkt dat we gemiddeld 90% van onze tijd binnen zijn. Wij raden ook aan om even naar buiten te gaan om bijvoorbeeld een wandeling te maken. Naast dat het ontspannend werkt, komt u ook nog eens aan uw dagelijkse portie beweging. Laat uw telefoon dan wel thuis, zo ontstaat er weer ruimte voor nieuwe ideeën. Hierna kunt u weer productief verder met uw werk.
Nu u geen reistijd meer hebt en dus iets langer in bed kunt blijven liggen, is het verleidelijk om wat later naar bed te gaan. Het is echter belangrijk om nog steeds een vast slaappatroon te hebben, zodat u de volgende ochtend weer fit en uitgerust kunt beginnen. Ga zoveel mogelijk op hetzelfde tijdstip naar bed en sta iedere ochtend rond hetzelfde tijdstip weer op. Doe dit elke dag van de week, ook als u die nacht minder goed hebt geslapen.
Een vaak gemaakte fout is een gebrek aan planning. Juist wanneer u thuiswerkt is dit belangrijk omdat er vaak minder omgevingsdruk ervaren wordt. Efficiënt en productief werken begint met het opstellen van een realistische planning en u ook aan deze planning houden. Vergeet niet om in de planning de pauzes te verwerken. Stel diverse doelen voor een bepaalde dag en maak daarnaast een to-do lijst. Dit zorgt voor overzichtelijk werken en het geeft een voldaan gevoel wanneer u afgeronde taken kunt afstrepen.
Wanneer u thuiswerkt, lijkt het gemakkelijk om ook wat huishoudelijke taken op u te nemen. Echter is het aan te raden om met thuiswerken zo min mogelijk andere taken te doen, zoals stofzuigen of de was doen. Ook kan het een uitdaging zijn om thuis te werken in het bijzijn van uw kinderen. Communiceren is hierbij erg belangrijk. Laat weten wanneer u moet werken en zorg ervoor dat u niet onnodig gestoord wordt.
Een belangrijk onderdeel van thuiswerken is om ongestoord te kunnen werken en u niet te laten afleiden. Veel afleiding kan namelijk als frustrerend worden ervaren. Afleiding kost op zichzelf al energie, maar ook moet u langer werken om uw werk gedaan te krijgen door de verloren tijd in te halen.
Natuurlijk bent u altijd bereikbaar, maar om ervoor te zorgen dat u uw concentratie kunt vasthouden en in uw werk flow kunt blijven, is het soms goed om de notificaties van email, WhatsApp en andere sociale mediakanalen uit te zetten. Als mens bent u snel afgeleid. Plan bijvoorbeeld tijd in waarin u even de e-mail checkt. Schakel zoveel mogelijk meldingen uit, leg de telefoon niet binnen handbereik en zet de televisie uit. Vindt u achtergrondgeluid toch belangrijk? Zet dan een eigen of standaard muzieklijst op van bijvoorbeeld Spotify.
Veel thuiswerken kan uiteindelijk leiden tot een slechtere relatie met collega’s en tot een gevoel van eenzaamheid, wat leidt tot minder motivatie en een minder hoge productiviteit. Een goede, frequente onderlinge communicatie is hiervoor een oplossing. Met de technologie van nu is het gemakkelijker dan ooit om effectief samen te werken op afstand.
Er zijn veel platforms om online te vergaderen met uw team, zoals Microsoft Teams, Skype, Zoom en Google Hangouts. Wel gelden er andere omgangsvormen tijdens het videobellen in plaats van een meeting in een vergaderzaal. De kans op chaos is groot met verschillende mensen op één scherm. Stel daarom van te voren een agenda op en wijs een voorzitter aan. Laat elkaar uitpraten en “mute” uzelf wanneer u niet spreekt. Dit voorkomt eventuele achtergrondgeluiden en rumoerigheid. Gebruik deze platforms ook voor een gezamenlijke dagopening om het teamgevoel te behouden.
Vandaag de dag is er veel mogelijk op het gebied van online. Niet alleen kan er op afstand gewerkt worden met collega’s, ook kunt u de digitale route bewandelen om kennis te delen met relaties. Eén van de middelen die ingezet kan worden is het geven van webinars. Door het gebruik van webinars is het eenvoudig om meerdere relaties tegelijk te informeren en inspireren.
Om de verwachtingen van de collega’s duidelijk in kaart te brengen kan een online project- of teampagina aangemaakt worden. Hierop kunt u checken wat er van u verwacht wordt deze week, waar uw collega’s mee bezig zijn en hoe iedereen bereikbaar is. Ook is zichtbaar wat er allemaal bereikt is.
Misschien wel het allerbelangrijkste advies, afkomstig van onderzoeker Barbara Larson (Lufkin, 2020): beschouw uzelf als de cheerleader van uw eigen team. Probeer zoveel mogelijk de voordelen van deze situatie te zien en gun het uzelf leuke dingen te doen. Kook uitgebreid en gezond voor uzelf, juist nu heeft u daar de tijd voor. Vooral in deze onzekere tijden hebben we allemaal een beetje extra aanmoediging nodig.