Afgelopen tijd was er veel over te doen, de kantoortuin. Een open kantoor zou zorgen voor verschillende klachten, zoals hoofdpijn, spanningsklachten en zelfs burn-outverschijnselen. Deze conclusie werd door de makers van het tv-programma De Monitor getrokken na een rondvraag onder 90 bedrijfsartsen. Zijn er maatregelen die de negatieve gevolgen van de kantoortuin, zoals een hoger ziekteverzuim, kunnen voorkomen?
‘Welzijn’ is een toestand waarin de mens lichamelijk en mentaal ‘gezond’ zijn, aldus bedrijfsartsen. Zo hebben medewerkers energie, voelen zich fit en hebben een goede weerstand. Bij het meten van de gezondheid op kantoor zijn er meer componenten om rekening mee te houden naast de fysieke en lichamelijke gezondheid van je medewerkers. Factoren als de hoeveelheid daglicht, slechte akoestiek en de eeuwige ‘temperatuurdiscussie’ kunnen voor een hoger ziekteverzuim zorgen.
Is er een dokter in de zaal?
Medewerkers zijn tegenwoordig in staat hun eigen vitaliteit bij te houden door de technologische ontwikkeling van zogenoemde ‘wearables’, zoals stappentellers en sporthorloges. Op eenvoudige manier houden medewerkers in de gaten of ze genoeg stappen hebben gezet, hun BMI is of dat ze meer moeten gaan staan tijdens een werkdag. Een positieve ontwikkeling, gezien het op tijd signaleren van een ziekteverschijnsel alle partijen ten goede komt. Werkgevers kunnen hierin extra ondersteuning bieden, zoals het gratis toegang geven van de onlinehuisartsendienst. Bij het gebruik van deze dienst hoeft er geen extra verlof opgenomen te worden om naar de huisarts te gaan. Daarnaast kan een wekelijkse massage, een personal trainer voor het hele bedrijf of een sessie met een gezondheidsmedewerker een positieve invloed hebben op de fysieke gesteldheid van de werknemers.
“Hoe gaat het met je?”
Zoals overal heb je ook in een kantoortuin te maken met diverse persoonlijkheden, en goede teams zijn doorgaans samengesteld uit extraverte en introverte werknemers. Dit zorgt ervoor dat je de ene werknemer vaker hoort dan de andere. Daarom is het belangrijk om het onderling contact te blijven stimuleren. Om erachter te komen hoe iemand zich voelt, is het het meest effectief door dit simpelweg te vragen. Zo kan de werkgever welzijns-checklists beschikbaar stellen om zelfevaluatie van werknemers te stimuleren en van tijd tot tijd hun eigen psychologische welzijn in kaart te brengen. Eveneens is het sterk aan te raden een vertrouwenspersoon aan te wijzen binnen de organisatie, al dan niet in de vorm van een werkplekpsycholoog. Een vertrouwenspersoon kan zeer effectief zijn in het onderhouden van contacten op regelmatige basis. Dit is belangrijk doordat de frustraties en behoeften van werknemers door de tijd heen kunnen veranderen, en wanneer hier geen aandacht aan wordt besteed kan dit een negatieve invloed hebben op hun welzijn.
Bijzijn is meemaken
Betrokkenheid van de medewerker bij zijn of haar team of organisatie is ook een belangrijke factor waarmee word afgemeten hoe goed iemand zich op de werkvloer voelt. Aan de teamdynamiek is goed af te lezen of mensen elkaar vertrouwen, een gevoel van saamhorigheid hebben, zich eerlijk behandeld voelen en dus of ze zich goed voelen. Zo kan het wel of niet meedoen aan een niet-werk gerelateerde activiteit een indicatie zijn voor de mate van welzijn van de medewerker of het team. Het is als organisatie belangrijk om diverse evenementen te organiseren waarbij rekening wordt gehouden met de verschillende typen persoonlijkheden, interesses en culturen binnen je organisatie. Door bijvoorbeeld je medewerkers uit te nodigen om deel te nemen aan een brainstormsessie voor het ontwerp van het kantoor, een simpele lunch of een bedrijfsuitje kan je je opkomst en teamgevoel vergroten.
We weten inmiddels door het onderzoek wat de nadelen van de kantoortuin zijn. Maar eerlijk is eerlijk, rust door je af te sluiten, met bijvoorbeeld een koptelefoon, is een geen structurele oplossing, enkel een ‘quick fix’. De NVAB, de Nederlandse Vereniging voor Arbeids-en Bedrijfsgeneeskunde, stelt ook in een verklaring: “Goede arbeidsomstandigheden zijn maatwerk; wat voor de een werkt, is juist ziekmakend voor de ander.” Het welzijn van je medewerkers wordt dus bepaald door een combinatie van psychische, fysieke en sociale factoren die toegepast dienen te worden in elke (gezonde) kantooromgeving.