Tarkett Blog

Hoe zien studenten de school van de toekomst voor zich? De eerste bevindingen!

Geschreven door Etienne Trum | 21 juni 2021

Nu het land zich langzaam opent, kijken we een stuk kritischer naar het gebruik van gemeenschappelijke ruimtes. Hoeveel ruimte hebben we eigenlijk daadwerkelijk nodig? En hoe kijken we aan tegen duurzaamheid, kleurgebruik en materiaal? Om daarachter te komen schreven Tarkett en Eromesmarko de stageopdracht ‘Ontwerp de school van de toekomst’ uit, aan studenten van het Hout- en Meubileringscollege. Deze week delen we de eerste bevindingen. Wat opvalt? De keuze voor organische vormen en natuurlijke tinten: “Het groene karakter van bamboe heeft een hoog aaibaarheidsgehalte!”.

 

Devon Koelink

Organische vormen zijn al langer een trend, en als het aan Devon ligt een blijvertje. De natuurlijke invloeden en golvende vormen zijn de rode draad in haar school van de toekomst. Waarom we moeten afstappen van rechthoekige lokalen?

“Om de verschillen tussen de leerniveaus te overbruggen en zo van elkaar te leren. Dat kan alleen als we leerlingen niet letterlijk in hokjes stoppen.”

Wat Devon nog meer opvalt is de vorm van het gemiddelde schoolgebouw, die al vele tientallen jaren hetzelfde is. Wat haar betreft nemen we afscheid van deze afgebakende ruimtes. In haar ontwerp komen daarom veel ronde en golvende vormen terug. Het is een plek waar wat te bekijken en te onderzoeken valt, met ruimte voor veel planten. Dit ventileert alle ruimtes en geeft het binnenklimaat een boost.

Devon heeft een duidelijke visie op de school van de toekomst: het is een plek waar studenten zich verbonden voelen. Met medestudenten, docenten én de omgeving. Op deze school, waar iedereen je ziet en hoort, laat je stress los, in plaats van dat je het ervaart.

Heldere missie van Devon. We zijn benieuwd naar je definitieve ontwerp!

 

Maaike Verveer

Met aardetinten in het interieur haal je warmte en gezelligheid binnen, stimuleer je inspiratie en geef je rust aan de ruimte. Precies wat Maaike voor ogen heeft voor haar school van de toekomst. Uit haar deskresearch blijkt dat aardetinten de laatste jaren aan een opmars zijn begonnen als trendkleur:

“Groen domineert de interieurs in woningen al jaren, net als terracotta. Nu is het de beurt aan openbare ruimtes, zoals een schoolgebouw”.

 

Maaike kiest net als Devon voor veel natuurlijke materialen. Zo ziet ze een grote moswand in de gemeenschappelijke ruimte helemaal zitten:

“Dit groene statement met hoog aaibaarheidsgehalte zorgt voor een natuurlijke rust en een hoge akoestische demping.”

 

Om de natuur nog meer naar binnen te halen gebruikt ze bamboe. Waarom zou je hier alleen in de jungle van kunnen genieten? Deze snelgroeiende en duurzame plant past mooi in een interieur, en dus ook op school, waarbij de mogelijkheden oneindig zijn. Het mooie is: door de flexibiliteit kun je er werkelijk alles van maken, van stoel tot tafel en van (school)bord tot bank. Staat het? Dan geniet je aan de buitenkant van de zachtheid van bamboe, heerlijk om op te zitten of aan te werken.

De natuurlijke insteek van Maaike neemt ons mee in een steeds grotere behoefte aan rust en duurzaamheid:

“In de natuur kun je alle stress laten gaan. Je ontspant, laadt op en kunt beter focussen.”


Shivanne van Ginkel

Nog steeds voert het traditionele rechthoekige lokaal, met ramen aan één zijde, een centraal bord en één tafel per persoon, de boventoon in alle huidige schoolgebouwen. Dit kan anders, denkt Shivanne. Omdat volledig online werken, wat je vooral thuis of onderweg doet, ook niet de oplossing is volgens haar fieldresearch, kiest ze voor een mix: in haar inrichting toont ze een achthoek, waarbij de looppaden een grote rol spelen. In de school van de toekomst zijn er volgens haar nog steeds klaslokalen, maar in een compacte vorm. Wil je geconcentreerd werken in stilte? Dan kies je voor een openbare plek. Wil je klassikaal les of vragen stellen? Dan neem je plaats in het compacte klaslokaal. Zo vervagen de functies van de ruimtes, zodat iedereen zich overal welkom voelt.

Om af te zijn van de strakke, statische vormen van het traditionele schoolgebouw, kiest Shivanne voor een combinatie tussen organische en grafische vormen. Dat breekt volgens haar het geheel. Ook aan kleur is gedacht:

“Ik heb geleerd dat kleur een grote rol speelt in het interieur, dus wil ik dit op een subtiele manier toepassen in mijn school van de toekomst”.

 

Van onderzoek naar ontwerp

In de duur van tien weken werken de studenten aan een ontwerp van de ultieme toekomstbestendige school. Ze krijgen inspiratie uit het werkveld en volgen hoorcolleges van Tarkett, Eromesmarko en partnerbedrijven. Zoals u leest passen ze de opgedane kennis over vorm, materiaal en kleur toe in hun eigen ontwerp. De komende weken is het tijd voor de volgende stap: van een creatief concept tot een definitief ontwerp. Geen grove schets maar een concreet plan, met duidelijke keuzes voor verkeer- en verblijfzones, leeromgevingen, materiaal en kleur.

 

Natuurlijk houden we u op de hoogte. In het volgende verslag nemen we u daarom mee in de afrondende fase van dit ontwerpproces, vertellen we waar hun voorkeuren liggen, wat ze hebben geleerd en tonen we u het eindontwerp van de studenten. Ook kijken we zelf terug op de afgelopen periode, want we vinden de standpunten van de studenten erg interessant om verder te onderzoeken.