Nu de COVID-19 maatregelen langzaam over de hele wereld worden versoepeld, proberen bedrijven weer op te starten, wel met inachtneming van de veiligheid en oog voor de gezondheid van hun werknemers en relaties. Het is bij een zogeheten 1,5 meter-economie wel van belang om bij het terugkeren naar kantoren, restaurants en andere gebouwen er alles aan te doen om de richtlijnen van het RIVM zoveel mogelijk te volgen. Hoe gaat u hiermee om in de praktijk? Welke maatregelen kunt u treffen? Op welke manier kan de inrichting worden aangepast?
Door de wereldwijde uitbraak van corona raken verschillende werktrends in een stroomversnelling, waaronder locatieonafhankelijk werken, flexibelere werktijden en het verkrijgen van een betere balans tussen privé en werk. De ontwikkelingen zorgen nu voor uitdagingen op korte termijn, voor zowel de gebruikers van gebouwen als voor interieurontwerpers. Wij gaan in dit artikel in op een aantal maatregelen die u nu kunt treffen.
Het is goed om werknemers en klanten goed te blijven informeren over de nieuwe regels die gelden in het gebouw. Blijf ze eraan herinneren om sociaal afstandsadvies op te volgen, thuis te blijven bij ziekteverschijnselen, te niesen/hoesten in de elleboog en regelmatig de handen te wassen. Hiervoor kunt u bijvoorbeeld instructies ophangen bij de toiletten. Geef ook voorlichting wat vooral niet te doen (zoals het gezicht aanraken) etc.
We komen op veel manieren indirect met elkaar in contact, denk aan het aanraken van liftknoppen, trapleuningen, deurklinken, kranen, de koffieautomaat en kopieermachines. Frequente reiniging en desinfectie van objecten en oppervlakken, die regelmatig worden aangeraakt, is van essentieel belang. Tevens is het van belang om de mensen zelf de mogelijkheid te bieden zichzelf goed te beschermen, bijvoorbeeld door een pop up handdesinfectiemiddel te plaatsen op een aantal goed bereikbare plekken in gebouwen of desinfectiedoekjes te bieden bij bijvoorbeeld het koffieapparaat en de printer.
Volgens een artikel van de Architect betekent voldoende afstand houden voor een gemiddeld kantoor dat zes op de tien werkplekken in ieder geval tijdelijk niet bruikbaar zijn. Voor heel Nederland gaat het om maar liefst 1,2 miljoen minder plekken van de 2 miljoen in totaal. Tevens is de richtlijn vanuit de overheid en het RIVM nog steeds om zoveel mogelijk vanuit huis te werken.
Het is van belang om goede afspraken te maken, wanneer het weer mogelijk is om gefaseerd weer op kantoor te komen werken. Maak een rooster binnen het team en stem af dat er bijvoorbeeld één of twee dagen in de week door een gedeelte van het team vanuit kantoor wordt gewerkt. De overige medewerkers kunnen dan werken op afstand.
Hoewel thuiswerken door velen goed is bevallen door alle digitale mogelijkheden, blijft menselijke interactie absoluut van waarde. Wel zijn afstandsmaatregelen van belang bij het terugkeren naar gebouwen. Pas de inrichting in gebouwen aan op de 1,5 meter-economie. Dit kan door meubilair (verder) uit elkaar te plaatsen en plaatsen te verminderen in bijvoorbeeld kantoren, restaurants en spreekkamers. Ook kan worden nagedacht over spreiding. Dit kan door een deel te laten thuiswerken, maar tevens door bijvoorbeeld lunchtijden te spreiden, om in het bedrijfsrestaurant wachtrijen te voorkomen. Verder kunnen waar nodig plexiglas schermen geplaatst worden, zoals bij de kassa en bij de receptie.
Denk tevens goed na of het gaat om ruimtes waar mensen op een eigen plek plaatsnemen, of dat u te maken heeft met flexibele (werk)plekken. Bij flexibele plekken kunt u denken aan het verstrekken van ‘placemats’ van bijvoorbeeld gerecycled papier. Bij het verlaten van de ruimte kunnen deze placemats vervolgens centraal worden ingezameld om weer gerecycled te worden.
Het is van belang om mensen te begeleiden in het gebouw om tijdens het werken en het lopen door gebouwen voldoende afstand te kunnen houden. Dit helpt bij social distancing, geeft duidelijkheid en geeft mensen een gevoel van veiligheid. Niet alleen voor klanten, maar ook zeker voor uw eigen werknemers. Werknemers die zich gelukkig en gezond voelen op hun werkplek, melden zich minder vaak ziek en werken geconcentreerder. Zorg dragen voor werknemers is dus van groot belang voor een bedrijf, want zij zijn hun grootste kapitaal.
De manier waarop u kleuren en patronen gebruikt in een ruimte heeft altijd invloed op de beleving van die ruimte. Nu is deze functionele en esthetische invulling meer dan ooit van belang. Door middel van bijvoorbeeld vloermarkeringen en ’zoning’ kan richting worden gegeven, om op die manier op 1,5 meter afstand te blijven van elkaar. In (smalle) gangen bijvoorbeeld kan zo veel mogelijk eenrichtingsverkeer worden aangehouden. Tevens kunt u ‘voorrangssituaties’ creëren bij bijvoorbeeld de receptie, in het restaurant en bij koffiehoeken, zodat iedereen op gepaste afstand van elkaar op een fijne manier door het gebouw kan bewegen.
Naast stickermarkeringen op de muur of op de vloer bieden modulaire vloeroplossingen tevens een uitkomst. Veel modulaire tegels en planken hebben vaste afmetingen en zijn relatief snel en eenvoudig te installeren en zijn gemakkelijk te vervangen. Voor tapijttegels- en planken hebben we bij Tarkett een oplossing ontwikkeld voor het eenvoudig toepassen van bewegwijzering: DESSO Icons.
Met DESSO Icons heeft u een flexibele, eenvoudige en kosteneffectieve manier om medewerkers en bezoekers veilig en eenvoudig te begeleiden door uw kantoor.
Neem contact op met uw Tarkett contactpersoon of bel naar het algemene nummer: 0416 684 100
Mail voor meer informatie naar: info.nl@tarkett.com of neem contact met ons op door het contactformulier in te vullen